Rehabilitering og relasjonsbygging går hånd i hånd for Håndverkskompaniet
I tre tiår har Håndverkskompaniet jobbet målrettet for å være blant de beste innen krevende rehabiliteringsprosjekter. Suksessfaktoren er langsiktige relasjoner – både til ansatte, kunder og samarbeidspartnere.
- Håndverkerne er selve grunnmuren i Håndverkskompaniet, som ble startet av to erfarne tømrermestere, sier Sivert Varvin, daglig leder i Håndverkskompaniet.
Stabil og sunn vekst, prosjekt for prosjekt
Håndverkskompaniet har etablert seg som en av Østlandets ledende totalentreprenører, med spisskompetanse på rehabiliterings- og ombyggingsprosjekter – særlig der det kreves full drift i hele byggeperioden.
Selskapet har en bred prosjektportefølje som inkluderer oppdrag for offentlige aktører og profesjonelle flergangsbyggherrer, i tillegg til rammeavtaler med Oslo kommune ved Kulturetaten og Oslobygg KF, samt Storebrand Eiendom.
– Vi har levert positive årsresultater hvert eneste år siden oppstarten, og det er vi selvfølgelig veldig stolte av, forteller Varvin.
Egne ansatte og lærlinger som konkurransefortrinn
I en bransje der mange selskaper baserer seg på innleid arbeidskraft, prioriterer Håndverkskompaniet å ha egne tømrere og lærlinger.
– Vi er en opplæringsbedrift, og vi ser rekruttering av lærlinger og løpende kompetanseutvikling som en viktig samfunnsoppgave. Mange lærlinger blir hos oss i lang tid og klatrer i gradene. Det er viktig å ha folk med praktisk håndverkskunnskap i alle ledd.
Han trekker frem hvordan ansatte i selskapet får støtte til videreutdanning og lederutvikling:
– Vi gir dem muligheter, enten de ønsker å legge bort hammeren og ta ansvar på et annet nivå, for eksempel i prosjektledelse. Vi har også støttet flere med videreutdanning, som mesterbrev, der vi dekker skolepenger og utgifter til bøker.
I tillegg tilbyr Håndverkskompaniet et årskurs i ledelse, med mulighet for oppfølging, veiledning og relasjonsbygging.
– Dette gir en helt spesiell dynamikk som ikke bare handler om formell opplæring, men også om relasjoner og teamfølelse. Jeg tror det er ganske unikt, og det har skapt en sterk tilhørighet i bedriften, forklarer Varvin.
Et sterkt omdømme gir sterk konkurransekraft
Håndverkskompaniets viktigste verdi er langsiktige relasjoner – til både egne ansatte, kunder, og samarbeidspartnere. I et forholdsvis lite marked er det avgjørende å beholde tillit og lojalitet, og i dag høster Håndverkskompaniet fruktene av det gode arbeidet som er blitt utført i over 30 år:
– Vi har aldri brukt penger på markedsføring ut over å kjøpe kulepenner som vi deler ut. Alt handler om kvaliteten på arbeidet vårt og omdømmet vi har bygget gjennom årene.
“Hos oss må alle kunne gjøre alt.”
Mange vekstselskaper i byggenæringen utvider administrasjonen og ansetter funksjonærer og personer i støttefunksjoner som ikke bidrar direkte med praktisk arbeid i prosjektene. Den ruten har Håndverkskompaniet bevisst unngått, poengterer Varvin.
– Hos oss må alle kunne gjøre alt, og det gjelder også prosjektlederne og meg selv inkludert. Vi løser alle utfordringer sammen, og titler legger ingen begrensninger på oppgavene.
Å hegne om selskapets opprinnelige verdier er avgjørende, forklarer han. Det innebærer å vokse i et tempo som samsvarer med egne kvalitetskriterier, i stedet for å ekspandere bare for å vinne markedsandeler.
– Det er tilliten vi har opparbeidet oss, som gjør at kundene kommer direkte til oss.
- For Håndverkskompaniet handler fremtiden om å bygge videre på formelen som har vært avgjørende for å lykkes gjennom 30 år: godt arbeidsmiljø, solid håndverk og langsiktig relasjonsbygging.
I 2022 ble Håndverkskompaniet en del av byggfornyelseskonsernet Vokstr.